NOVÉ NÁSTROJE
Při stavbě nového nástroje čerpám ze studia
a restaurování mnohých vzácných nástrojů.
Pokud mohu podrobně prozkoumat originální nástroj, vnímat tempo a úroveň zpracování,
péči věnovanou detailům, odhadnout použití konkrétních pracovních nástrojů či kvalitu,
přísady a provedení laku a samozřejmě celkový dojem, získám více než technická data.
Poodhalí se mi osobnost autora i jeho momentální rozpoložení, je to téměř jako osobní setkání…
RESTAURÁTORSTVÍ
Restaurování versus stavba smyčcových nástrojů.
Stejný obor a přesto tak rozdílný přístup.
Při stavbě nového nástroje můžeme víceméně opakovat naučené postupy případně do nástroje vkládat svou osobnost.
V restaurátorství je všechno zcela jedinečné,
žádná operace se neopakuje ve stejné podobě
a restaurátor naopak svou osobnost upozaďuje, snaží se co nejvíce ctít původní provedení. U silně poškozených nástrojů navíc vystávají otázky etiky versus praktičnost atd.
Restaurátor musí mít nejen velké množství druhů barviv a laků, ale také např. “ archiv mnoha kousků a druhů velmi sterého dřeva pro nahrazení chybějících částí u nástrojů starých třeba 150 i více let.